Vandaag starten wij met de training "Werken aan Bevlogenheid" bij Dorpsschool "De Bron" te Reeuwijk-Dorp.
"De Bron" is onderdeel van "Stichting De Groeiling" waarvan nog twee groepen deze training zullen gaan volgen later dit jaar.
Inleiding
In het onderwijs werken veel mensen met een passie voor hun vak. Een passie die maakt dat ze het maximale uit zichzelf en daarmee ook uit de leerlingen halen. Een mooi maar ook intensief vak. Een vak dat vraagt om continu scherp zijn en goed in je vel zitten. Om dit te kunnen is een goede balans tussen taakeisen en energiebronnen in het werk noodzakelijk. Van een goede balans tussen taakeisen en energiebronnen raak je als medewerker bevlogen.
Een bevlogen medewerker beschikt over veel energie, voelt zich fit en kan lang en onvermoeibaar doorwerken. Een bevlogen medewerker steekt energie in het werk, houdt vol bij problemen en gaat op een plezierige wijze op in het werk. Bevlogen medewerkers voelen zich gezond, ze zijn betrokken bij de organisatie en doen werk dat zij als zinvol ervaren. Bevlogen medewerkers zijn in balans, verzuimen minder dan niet bevlogen medewerkers en leveren betere prestaties voor zichzelf, de leerlingen en de organisatie.
Niet elke medewerker is bevlogen maar iedereen kan dit wel worden. Het gaat om het vinden en behouden van de balans tussen taakeisen en energiebronnen. Met het programma Werken aan Bevlogenheid leer je als medewerker hoe je zelf de regie in dit proces kunt nemen waardoor je jouw passie voor het vak, werkplezier en duurzame inzetbaarheid kunt verhogen en behouden.
Doelstelling
Als deelnemer verwerf je kennis, inzichten en vaardigheden die essentieel zijn om bevlogen te worden en te blijven. Na het doorlopen van het programma Werken aan Bevlogenheid heb je inzicht in eigen kracht en talent en in de taakeisen van je functie. Je hebt de beschikbare en te creëren energiebronnen in kaart gebracht en concrete doelen benoemd waaraan je gaat werken. De opgedane ervaring stelt je in staat om ook in een veranderende omgeving opnieuw deze analyse te maken, waardoor knelpunten in het werk kunnen worden voorkomen.
Doelgroep
De deelnemersgroep voor het programma Werken aan Bevlogenheid bestaat uit alle medewerkers in het onderwijs.
Aanpak en inhoud
Het programma Werken aan Bevlogenheid wordt in samenwerking met het Vervangings- en Participatiefonds (VFPF) en Dyade aangeboden. Om zowel een resultaat- als praktijkgericht progamma te realiseren, is gekozen voor een aanpak dichtbij en aansluitend op het primaire proces. Hiermee ligt Werken aan Bevlogenheid dicht tegen de werkpraktijk aan, waardoor de toepassing in het dagelijks werk gewaarborgd wordt. Naast kennisoverdracht in groepen omvat het programma zelfstudie en opdrachten die in de werkpraktijk worden uitgevoerd.
Het programma start met een kick-off en het invullen van een vragenlijst. Voorafgaand aan de eerste klassikale bijeenkomst doorlopen medewerkers de e-learning module ‘Positieve psychologie en Bevlogenheid’ van de Auris Academie. Na afronding van de klassikale bijeenkomsten wordt er ter afsluiting wederom een vragenlijst afgenomen om het effect te kunnen meten.
Trainingsvorm
Korte theoretische inleidingen worden vertaald naar praktijkgerichte vraagstukken die direct in het werk toepasbaar zijn. Er wordt gebruikt gemaakt van verschillende werkvormen waarbij een actieve deelname van jou als deelnemer wordt gevraagd.
Duur
Het programma Werken aan Bevlogenheid beslaat een periode van drie maanden met één tot twee bijeenkomsten per maand. Hierbij wordt rekening gehouden met de schoolvakanties. Je krijgt gedurende het programma praktijkopdrachten die direct toepasbaar zijn in het dagelijks werk.
Investering
De kosten van het programma Werken aan Bevlogenheid en de contacturen zijn een investering van de werkgever. De uren buiten werktijd, voor onder meer leeswerk en voorbereiden van opdrachten, zijn een investering van de deelnemer.